Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Μια από τις βασικές λειτουργίες της γλώσσας είναι η μεταφορά νοημάτων. Πολλές μαθηματικές λέξεις αναφέρονται σε σύνθετα νοήματα ή και οι λέξεις που χρησιμοποιούμε για αυτά, εμπεριέχουν συχνά και άλλα νοήματα με τα οποία οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι.

Η μαθηματική γλώσσα, η ειδική ορολογία των Μαθηματικών, η γλώσσα των συμβόλων και των παραστάσεων δυσχεραίνουν τους μαθητές να κατανοήσουν τις διάφορες έννοιες. Η μαθηματική γλώσσα, η οποία διαφέρει από τη φυσική καθημερινή γλώσσα, είναι ένας παράγοντας που προκαλεί στα παιδιά φόβο για τα Μαθηματικά.

Οι μαθητές της Α' Λυκείου του ΓΕΛ Φουρφουρά: Στέφανος Α, Νίκος Β, Γιάννης Μ, Νεκταρία Π, Μαρία Σ, στα πλαίσια του μαθήματος "Ερευνητικές εργασίες" δημιούργησαν ένα ευρετήριο λέξεων  πολλαπλών σημαινομένων και ανέβασαν μια εκπομπή με το θέμα αυτό στο European Scool Radio .

Αλλά τι είναι η πολυσημία και τι ομωνυμία;

Πολυσημία χαρακτηρίζει μια λέξη με περισσότερες από μία σημασίες που κάπως συνδέονται μεταξύ τους. Για να χαρακτηρίσουμε μια λέξη ως πολύσημη πρέπει να υπάρχει σχέση μεταξύ των σημασιών.

Αντίθετα στην ομωνυμία, αν και διαφορετικές σημασίες σχετίζονται πάλι με την ίδια μορφή, αποδίδονται ωστόσο σε διαφορετικές λέξεις ακριβώς γιατί δεν έχουν προφανή σημασιολογική σχέση

Η πολυσημία είναι πολύ πιο συχνή από την ομωνυμία γιατί οι γλώσσες έχουν συνήθως κάποιο λόγο που εκφράζουν διαφορετικές σημασίες με την ίδια μορφή. Αντίθετα η ομωνυμία είναι ένα γλωσσικό «ατύχημα» που οδηγεί δύο άσχετες σημασίες να έχουν την ίδια μορφή.

Ένα κριτήριο για να ελέγξουμε αν έχουμε πολυσημία είναι οι λέξεις να έχουν ταυτόχρονα ξεκάθαρη σημασιολογική συγγένεια και κοινή ετυμολογία.

                                                                                                               Επιμέλεια Νάγια Κ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου